Stichting Leefbaar Buitengebied vecht vergunning SEBAVA aan bij het Europese Hof.
Donderdag 30 januari 2020 heeft Stichting Leefbaar Buitengebied (SLB) en Varkens in Nood (VIN) het woord mogen voeren tegenover zeven rechters in rode toga’s. Bij het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. Een groot nieuw gebouw. Vol met grote zalen en met aan weerszijden meerdere tolken achter glas. Het debat, tussen uitgenodigde mensen en de rechters, kon vloeiend verlopen. Alles wordt live vertaald. Iedereen heeft oortjes in. SLB mocht de spits afbijten.
De kwestie ging over een vergunning die in Limburg was verleend aan varkensboer Straathof. Dat is ook de boer bij wie 24.000 varkens in 2017 levend zijn verbrand. In zijn megastal in Gelderland. Het is ook de boer die in Duitsland veroordeeld is, onder meer wegens het tegen de muur doodslaan van niet snel genoeg groeiende biggetjes. Daarvoor heeft hij een levenslang beroepsverbod opgelegd gekregen. Straathof (Sebava B.V.) heeft in meerdere landen meerdere megastallen, en bankiert bij de ING..
Europese Hof van Justitie in Luxemburg.
Straathof wil zijn megastal in Limburg uitbreiden. De megastal wordt hierdoor gigastal waardoor er nog meer druk op het buitengebied ontstaat.De vergunning die hiervoor aangevraagd werd, dient te worden gepubliceerd zodat iedereen die wil, gebruik kan maken van zijn recht op bezwaar en beroep. En aan deze publicatie schorte het. Niet alleen was deze onjuist opgesteld ook was deze niet gepubliceerd in een huis aan huis blad. Hierdoor was niet iedereen in de gelegenheid gesteld om kennis te nemen van de plannen van SEBAVA. Dit oneerlijke spel is door SLB bij de rechtbank Limburg aangekaart op grond van strijdigheid met het Europese Verdrag op het recht van een eerlijke procedure. Doordat de rechter er niet uit kwam heeft deze de kwestie doorgestuurd naar het Europese Hof van Justitie. Daar werd de hoorzitting vandaag overgedaan, maar dan veel omvangrijker. In de maanden voorafgaand aan de hoorzitting, werd duidelijk dat SLB misschien wel eens in het gelijk gessteld zou kunnen worden. Een aantal landen zoals: Ierland, Denemarken, Zweden en Nederland helemaal niet blij mee. Indien SLB in het gelijk gesteld wordt, zal dit gevolgen kunnen hebben voor alle EU landen. De eerder benoemde EU landen stuurden ingewikkelde brieven naar het Europese Hof. Hierin onderbouwden de landen waarom SLB geen gelijk zou hebben in haar stelling dat de procedure in strijd is met het verdrag. Vandaag was de finale. Naast advocaren van de Europese Commissie waren de landsadvocaten van Ierland en Nederland aanwezig op de zitting.
De advocaten van de Europese Commissie gaven SLB deels gelijk. Dat was leuk om te horen. De Advocaat-Generaal (AG) legde de Nederlandse Staat het vuur aan de schenen. De AG brengt op 21 april 2020 advies uit, over hoe het Hof uitspraak zou moeten doen. Vervolgenss mag de rechtbank in Limburg het eindoordeel geven.
Wordt vervolgd!
Final derogation Nitrates Directive, Netherlands
Nederland geniet tot op heden een vrijstelling voor de hoeveelheid dierlijke mest die ze mogen uitrijden. Binnenkort beslist de Europese Commissie over de verlening van de derogatie op de Nitraatrichtlijn. De stichting heeft gemeend dat niet de vrijstelling de oplossing is maar dat het eerder logisch is dat als er een exorbitant mestoverschot is de krimp van de veestapel eerder aan bod is.
Hieronder treft u de brief aan:
Betreft: Final derogation Nitrates Directive, Netherlands, Klacht
Netherlands, Geerdijk, 1 februari 2017
Geachte leden van de Commissie Environment DG,
Op zeer korte termijn zal de Europese Commissie een beslissing nemen over de beëindiging dan wel het onder strikte voorwaarden verlengen van een nieuwe Nederlandse derogatie van de Nitraatrichtlijn 92/676. Aan de hand van deze brief doen wij onze inbreng over deze aanstaande beslissing en verzoeken u onze bijdrage uitputtend te betrekken bij uw overwegingen.
De uit 1991 ingestelde Nitraat richtlijn is ingesteld om toe te zien op herstel en behoud van de Nederlandse waterkwaliteit. Graag benadrukken wij dat een doelstelling die moet leiden tot het herstel en behoud van waterkwaliteit, een verslechtering in zijn geheel uitsluit.
Voldoende water maar vooral water van voldoende kwaliteit is belangrijk omdat het een essentieel onderdeel is van behoud van de mens als soort, de natuur en het milieu. Europa ontleent haar oorsprong aan de doelstelling van bescherming van alle Euroburgers in al haar facetten. Hierbij is de kwaliteit van het water een essentieel onderdeel ter verwezenlijking van die doelstelling.
De uit 1991 stammende Nitraatrichtlijn vormt een integraal onderdeel van de Kader Richtlijn Water. Deze richtlijn doelt op de bescherming van oppervlakte- en grondwater tegen verontreiniging door nitraten vanuit de landbouwsector. Sinds 1996 zijn er 5 actieprogramma’s gevoerd door de Nederlandse regering om de waterkwaliteit aan de minimum eisen te laten voldoen.
Natura 2000 Engbertsdijksvenen
Engbertsdijksvenen, haalbaar en betaalbaar,
De stichting heeft een brandbrief gestuurd naar staatssecretaris van Dam over het 'gehannes' van bestuur inzake het natura 2000 gebied 'de Engbertsdijksvenen'.
Bij besluit van september 2009 is het schitterende natuurgebied de Engbertsdijksvenen door minister Verburg bekrachtigd als Natura 2000 gebied. Veel is hier over gezegd en nog meer is hier over geschreven door zowel voor- als tegenstanders. Hoewel het aanwijzingsbesluit helder is over haar instandhoudingsdoelen lijkt het er op dat er een nieuwe beweging op gang komt waardoor het natuurgebied wederom onder druk komt te staan. Dat is vreemd, de besluiten zijn reeds lang genomen en duidelijk is dat er doelen zijn gesteld waarop beheer afgestemd dient te worden.
Het stikstof schandaal
Overheid geeft boeren met tientallen miljoenen macht over de economie
Het stikstof schandaal
Nederland heeft een ernstig stikstof probleem met vergaande gevolgen voor ons milieu en de natuur. De overheid denkt dat op te lossen met strakke regels. Maar daarmee heeft zij ook de boeren miljoenen euro’s aan rechten gegeven die de rest van onze economie onthouden is. Zo zijn de boeren eigenaar van de ‘stikstofbank’ geworden. Het overige bedrijfsleven is de dupe.
In Almelo wilde een bedrijf uitbreiden. Dit bedrijf, dat staalproducten behandelt, zou met de uitbreiding zo’n 70 mensen aan een baan helpen. Maar bij uitbreiding dient gekeken te worden of dat geen extra schade aan de natuur veroorzaakt. Dat was wel het geval: er zou iets meer stikstof worden uitgestoten, met name veroorzaakt door extra vervoer. De oplossing: het bedrijf kocht de rechten van twee varkensboeren in de omgeving. De boeren zouden minder stikstof gaan uitstoten, zodat de uitbreiding van het bedrijf per saldo geen extra stikstof oplevert.
De schaduw van de Veehouderij
Precies 9 jaar geleden (29 november 2006) verscheen een belangrijk rapport van de FAO, de voedselorganisatie van de Verenigde Naties met de veelzeggende titel ‘Livestock’s long shadow’. Vertaald: de lange schaduw van de veehouderij. In dat rapport wordt de noodklok geluid over de enorme impact die de veehouderij heeft op het klimaat op aarde. De onderzoekers schreven destijds dat de veehouderij ‘een grote bedreiging is voor het milieu’ en dat ‘snel ingrijpen’ noodzakelijk is. Aan de vooravond van de klimaattop in Parijs blijkt dat er sindsdien weinig is veranderd. Sterker nog: de consumptie van vlees en zuivel en de ontbossing in Zuid-Amerika gaan in hoog tempo door. Een beschouwing.
Twence Monovergisting?
Op maandag 23 november zal er op initiatief van de VVD een presentatie gehouden worden over grootschalige vergister van Twence. Vorig jaar had Leefbaar buitengebied al een brandbrief aan Stas. Mansveld gestuurd daar zij op het standpunt stond om versneld vergunningen te verlenen.
Ook in Rijnland-Palts klachten over Nederlands ‘mesttourisme’
Rijnland-Palts – Inwoners uit de Duitse deelstaat Rijnland-Palts ergeren zich aan de import van mest die met grote tankschepen vanuit Nederland wordt aangevoerd. De mest wordt tegenover hun huizen overgepompt en afgevoerd in vrachtwagens met Nederlands kenteken. Volgens de inwoners van Brohl-Lützing is de penetrante stank niet te harden. De lokale burgemeesters zijn niet op de hoogte gebracht en overheidsinstanties die verantwoordelijk zijn voor het toezicht op transporten weten van niets. De tv-zender SüdWest Rundfunk (SWR) maakte er een reportage over.
Volgens de inwoners leggen er meerdere keren per maand mestschepen uit Nederland aan in de haven van Brohl-Lützing, een plaatsje aan de Rijn. Zodra een schip is aangemeerd, wordt de mest snel overgepompt in gereedstaande tankwagens. Het overpompen duurt circa 20 minuten per tankwagen. Nadat de vierde tankwagen is gevuld, keert de eerste alweer terug. De mest wordt gelost bij boeren in de directe omgeving. Per scheepslading gaat het om 60 tankwagens. Tot dusver zijn er 13 scheepsladingen aangevoerd, zonder dat inwoners of gemeente hierover zijn geïnformeerd, aldus de SWR.
Zowel de lokale burgemeester Michaël Schäfer (CDU) als de ‘Verbandsbürgermeister’ Bernd Weidenbach (CDU) voelen zich door overheidsinstanties die toezicht dienen te houden op transporten in de steek gelaten. Zelfs na talloze telefoontjes kwam er geen helder antwoord op vragen over de mesttankschepen uit Nederland. “Dat past niet meer bij deze tijd”, aldus Bernd Weidenbach. “De inwoners willen weten wat er aan de hand is. We zijn verplicht om hen die antwoorden te geven. Het interesseert met niet wie wel of niet bevoegd is. Het enige dat me interesseert is dat we onze burgers heldere antwoorden kunnen geven. Daar hebben ze recht op.”
Inwoners en burgemeester van Brohl-Lützing klagen over stankoverlast door het lossen van schepen met mest uit Nederland. Foto: © SWR
Reinhild Benning van milieuorganisatie GermanWatch zegt in de uitzending dat adequaat toezicht op de mesttransporten in Duitsland ontbreekt, mede omdat er geen samenhangend visie en beleid is op deze problematiek in Duitsland. Dit leidt tot een toename van het ‘mesttourisme’, vooral uit Nederland. Een trend die samenhangt met de industrialisering van de veehouderij met als gevolg een gebrek aan voldoende grond om de mest van deze dieren op verantwoorde wijze op eigen land aan te wenden.
Symposium Kennisnetwerk Veehouderij en Humane gezondheid
Op 13 oktober 2015 werd het Symposium humane gezondheid en veehouderij gehouden.Dit symposium was een initiatief van het RIVM, GGD, Wageningen UR, Universiteit Utrecht, LTO Nederland, Omgevingsdiensten en ZONMW.Het is de bedoeling op wetenschap gestoelde kennisbank te creëren. Leefbaar Buitengebied aangegeven in ieder geval een verbetering te willen zien in het onderwerp fijnstof en grenswaarden endotoxinen.
Fijnstof is een klein deeltje stof in vaste of vloeibare vorm dat door inademing in de luchtwegen komt. Zij zijn verantwoordelijk is voor hart en vaatziekten. De veehouderij is verantwoordelijk voor zowel primair als secundair fijnstof vanuit mest, huidschilfers, veren, voer, haren en strooisel. Aan fijnstof hechten zich bacteriën en deze bacteriën zitten veelal standaard al in mest en voer. 90% van het secundair fijnstof wordt veroorzaakt door de veehouderij.
De samenstelling primair en secundair fijnstof varieert echter is in de regel is het zo dat hoe meer fijnstof in de lucht voorkomt, des te groter het aandeel secundair fijnstof en dus ook bacteriën.
Vooral het telkens eenzijdig memoren dat Nederland fijnstof voor een 2/3 deel geïmporteerd uit Duitsland stoort de beide belangengroepen al jaren. Het door wetenschappers opgestelde document meld dat deze import vooral veroorzaakt wordt door windstilte.
Leefbaarbuitengebied merkten op dat windstilte maar een zeer beperkt deel van het jaar voor komt en dat meet dan 90% van het jaar de wind uit het westen komt. De wetenschapper is het met SLB eens dat het aandeel dat Nederland naar Duitsland en Belgie exporteert vele malen hoger is dan het aandeel import.
Leefbaarbuitengebied wil dat als het een wetenschappelijke kennisbank moet zijn, neutrale en evenwichtigheid gegarandeerd moet blijven. Met andere woorden indien er melding gemaakt wordt van import van fijnstof er ook melding gemaakt wordt van het aandeel export van fijnstof.
Dezelfde inbreng werd gedaan bij het onderdeel Zoönozen. Bij dodelijke gevallen veroorzaakt door diergerelateerde ziekten wordt er standaard de vermelding gedaan dat de patiënt een achterliggend leiden had. SLB hanteert het standpunt dat het achterliggende leiden de dood van een mens niet minder erg maakt. Het blijft verschrikkelijk als een kind, man, vrouw, vader, moeder, opa of oma sterft door het toedoen van een diergerelateerde ziekte zoals bijvoorbeeld q-koorts. Dat de persoon een ‘griepje’ had of wat zwakker was doet niets af aan het feit dat de dood niet door de achterliggende ziekte veroorzaakt is maar door toedoen van de dierziekte.
Inventarisatie bestemmingsplan buitengebied Twenterand
Op 11 juni 2015 heeft Leefbaar buitengebied bezwaar aangetekend tegen de inventarisatie buitengebied van Twenterand. Heel veel eigenaren werden geconfronteerd met een forse verkleining van hun bouwblok.
De inventarisatie is de start voor een uiteindelijk definitief bestemmingsplan.
Buirgers willen strengere geurnormen
Verzet tegen stank veehouderijen groeit
Het verzet tegen stank uit veehouderijen groeit. Burgers in dorpen en omwonenden hebben hun krachten gebundeld in een werkgroep. Zij pleiten vanuit het belang van de volksgezondheid voor strengere geurnormen. Er moeten snel oplossingen komen voor overbelaste gebieden. Ook moeten er normen komen voor het uitrijden van mest, voor mestopslag en mestverwerking, voor de melkveehouderij en de nertsenhouderij. Stichting Leefbaar Buitengebied heeft ook haar bijdrage hieraan geleverd.
Een werkgroep van burgers uit Overijssel, Gelderland, Brabant en Limburg wil dat het terugdringen van de stank hoog op de agenda komt te staan van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld. Deze heeft burgers, samen met vertegenwoordigers van lokale en provinciale overheden, milieufederaties, GGD en de agrarische belangenorganisatie LTO, uitgenodigd deel te nemen aan een evaluatie van de Wet geurhinder veehouderij. De evaluatie moet dit jaar leiden tot een advies aan de staatssecretaris.
Burgers doen mee aan evaluatie wet geurhinder veehouderij
Omwonenden van veehouderijen doen mee aan de evaluatie Wet geurhinder veehouderij die dit voorjaar van start gaat. Zij zullen daar het rapport Max 5 odeur inbrengen, een product van samenwerking tussen diverse burgergroeperingen. In het rapport wordt gepleit voor een drastische verlaging van de geurnormen voor veehouderijen.
Voor de evaluatie zijn door het ministerie van Infrastructuur en Milieu twee werkgroepen gevormd: een ambtelijke werkgroep en een bestuurlijke werkgroep. Leden van Max 5 odeur zijn in beide werkgroepen vertegenwoordigd.
In de werkgroepen hebben verder vertegenwoordigers van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, het Inter Provinciaal Overleg, de boerenorganisatie LTO, de ministeries Infrastructuur en Milieu en Economische Zaken, en de GGD zitting. Lambert Verheijen, dijkgraaf van het waterschap Aa en Maas en voormalig gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant, is voorzitter van de bestuurlijke werkgroep Een eerste advies van de bestuurlijke werkgroep wordt in de zomer van 2015 verwacht.
Grenswaarde nodig voor endotoxines uit veehouderijen
Fijnstof is killing, maar de allergenen, mycotoxinen, endotoxinen, bacteriën en virussen *) die op de deeltjes meeliften zijn minstens even bedreigend zo niet bedreigender voor de volksgezondheid.
Dick Heederick, hoogleraar gezondheidsrisicoanalyse aan de Universiteit van Utrecht vroeg op het symposium Luchtvervuiling en Intensieve veehouderij op 16 juni in Den Bosch aandacht voor deze inhoud van fijnstof. Reductie van fijnstof leidt niet automatisch tot een afname van gezondheidsrisico's die samenhangen met alles wat er met fijnstof door veehouderijen wordt uitgestoten. Zo was de Q-koorts epidemie niet te voorkomen geweest als er door geitenbedrijven minder fijnstof was geproduceerd, betoogde hij. Een kleine hoeveelheid besmet fijnstof kan al tot de ziekte leiden.
Heederick is betrokken bij het grootschalige onderzoek dat onder inwoners van Brabant en Limburg gaande is naar de gezondheidseffecten van de intensieve veehouderij. De allergenen, endotoxines, bacteriën en virussen hebben hun eigen effecten, zei hij. Wat betreft de edotoxines zijn acute en chronische effecten vastgesteld in de lucht rond veehouderijen. Die effecten zijn twee keer zo hoog in Brabant als in Utrecht. Er zou een grenswaarde moeten komen voor endotoxines, aldus Heederick. ''Er is weinig wetenschappelijke twijfel.'' De Gezondheidsraad heeft eerder een grenswaarde voorgesteld van 30 EU (Endotoxin Unit) per m3 lucht. Er is nog een verkennend onderzoek gaande naar de emissie van endotoxines. Dat onderzoek moet hard wetenschappelijk bewijs opleveren of de longfunctie door endotoxines omlaag gaat en of dat ze tot luchtwegklachten leiden. ''Endotoxines zijn knellender dan fijnstof op zich'', zei Heederick. ''Met name bij pluimveebedrijven en varkensbedrijven.''
*) Allergenen zijn stoffen die een allergische reactie veroorzaken. Mycotoxine is een gif afkomstig van een schimmel. Op agrarische producten leven bacteriën waaruit het giftige endotoxine vrijkomt. Je kunt er griepachtige klachten van krijgen tot zelfs chronische bronchitis. Bacteriën en virussen zijn de meest bekende ziekteverwekkers.
Stank aan banden in gemeente Reusel De Mierden
De Brabantse gemeente Reusel De Mierden heeft de stank aan banden gelegd. Veehouderijen die willen uitbreiden mogen niet meer dan 0,1 odour units aan geurbelasting op woningen binnen de bebouwde kom veroorzaken en niet meer dan 5 odour units buiten de bebouwde kom.
Dat zei wethouder Cees van de Ven (CDA) op het symposium luchtvervuiling en intensieve veehouderij op 16 juni in Den Bosch. De lucht die uit veehouderijen met luchtwassers komt, is schoner dan de lucht die erin gaat, gaf hij de ernst de situatie in zijn gemeente aan.
De nieuwe geurverordening met strakke geurnormen is het gevolg van een toename van het aantal klachten van geuroverlast veroorzaakt door de veehouderijbedrijven. De aanscherping van de normen is volgens Van de Ven noodzakelijk om te voorkomen dat de stank verder toeneemt. De landelijke normen liggen op 3 voor de bebouwde kom en 14 voor het buitengebied in zogeheten concentratiegebieden. De 0,1 en 5 odour units van Reusel De Mierden liggen daar dus ver onder.
Op meerdere plaatsen verlagen gemeenten in Brabant de norm: dat gebeurde in Boekel, Odiliapeel en Venhorst. Reusel De Mierden gaat voor zover bekend het verst.
Burger mag meepraten over wetsvoorstel dieraantallen en volksgezondheid
Burgers kunnen reageren op het wetsvoorstel van staatssecretaris Dijksma over dieraantallen en volksgezondheid. Het wetsvoorstel beoogt provincies en gemeenten de mogelijkheid te geven veedichte gebieden aan te wijzen waar ze grenzen kunnen stellen aan:
- het totaal aantal dieren dat door alle veehouderijlocaties tezamen kan worden gehouden of
- het totaal aantal dieren dat per veehouderijlocatie kan worden gehouden of
- het totaal aantal dieren dat op veehouderijlocaties per oppervlakte eenheid kan worden gehouden (dierintensiteit).
Gerommel in de co-vergister
De NVWA heeft een onthutsend rapport opgemaakt van de praktijk van de co-vergisting: bij 14 van de 49 gecontroleerde co-vergisters (bijna dertig procent) voldeden de aangetroffen co-materialen niet aan de wettelijke eisen die hieraan gesteld worden.
Verontreinigde organische reststoffen worden weggemengd onder de noemer van co-materialen, aldus de NVWA, die na de vleesfraude een nieuw crimineel imperium op het spoor lijkt te zijn. Van veel stoffen was de herkomst niet vast te stellen, in een geval had een stof een te hoog gehalte aan dioxines en vijf stoffen werden afgekeurd vanwege een te hoog gehalte aan zware metalen. In vier gevallen zat er niet de vereiste hoeveelheid dierlijke mest in de vergister. Dat moet minimaal 50% zijn.
Ze flikkeren er maar wat in, zou de conclusie kunnen zijn.
Burgers blootgesteld aan onbekende hoeveelheid stank: stuur een brief naar Mansveld
Oproep aan groepen omwonenden: ondersteun dit verzoek en schrijf een brief naar staatssecretaris Mansveld. Op deze website staat een voorbeeldbrief.
Start metingen onderzoek naar gezondheidseffecten van veehouderijen
Heeft de grootte van een stal te maken met een bedreiging of zijn het de consequenties van de schaalvergroting die bedreigend zijn.
In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat in alle lagen van de bevolking er een groot draagvlak is voor een bepaald deel van de landbouw en dat is de grondgebonden landbouw. Een deel van deze grondgebonden landbouw heeft sinds de jaren 70 haar binding met de grond steeds meer losgelaten. Dit heeft geleid tot periodieke halvering van het aantal bedrijven bij nagenoeg gelijkblijvend aantal dieren.
De grond ongebonden intensieve landbouw staat ter discussie en zal dat steeds meer komen, los zelfs van aspecten als ethiek of volksgezondheid. Zij staat op hetzelfde kruispunt als dat de chemische industrie stond toen de vissen met bulten en gezwellen in de rivieren naar boven kwamen drijven.
Het loslaten van de binding met de grond heeft automatisch veel meer zaken losgekoppeld. De boeren die van oudsher hoeders waren van: kwalitatief hoogwaardig voedsel, het landschap, ecologie, waterhuishouding, infrastructuur hebben deze taak losgelaten en de zorg hiervoor afgewenteld op de gehele samenleving. Dit brengt spanningen met zich mee waardoor boeren en burgers lijnrecht tegenover elkaar zijn komen te staan. Maar ook boeren onderling.
Het loslaten van de binding met de grond heeft geleid tot het loslaten van de natuurlijke balans wat zich vertaald in overschotten van mest, emissies, zoönozen en dat tegen een meer en meer tanend draagvlak.
De onbalans van Europa
Deze week heeft Stichting Leefbaar Buitengebied schriftelijke vragen gesteld aan de Europese Minister President José Manuel Barroso en de Vice President Neelie Kroes. Leefbaar Buitengebied, die de belangen van alle in Nederland woonachtige Euroburgers van het buitengebied behartigt, geeft in haar brief aan dat er een veel belangrijkere reden is voor het verlies van draagvlak voor Europa dan de huidige gedachte van “geld en de bemoei- en regelzucht” van Europa. En, zo stelt Leefbaar Buitengebied, dit resulteert steevast in de vraag van inwoners: “Waarom doet Europa niets en als zij niets doet en wat doet Europa er dan nog toe?”
Pleidooi voor tijdelijke stop mestverwerkingsinstallaties
Stichting Leefbaar Buitengebied, gesteund door tientallen organisaties, vraagt deze week in een brief aan staatssecretaris W. Mansfeld om eerst onderzoek te doen naar de risico´s voor de volksgezondheid van mestverwerkingsinstallaties. Het onderzoek in de vorm van een evaluatie is op 25 februari 2013 toegezegd door staatssecretaris S. Dijksma (Economische Zaken). Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil de vergunning mestverwerking versneld invoeren door gebieden voor vergisting aan te wijzen.
De Crisis en herstelwet maakt het mogelijk om een vergunningssysteem zonder mogelijkheid voor bezwaar en beroep in te voeren waarmee burgers en organisaties buitenspel gezet worden. Hierdoor kan iedere gemeente in Nederland, al voor deugdelijk onderzoek afgerond is, aangewezen worden als locatie voor een mestverwerkingsinstallatie.
Het is alleen nog aan de Tweede Kamer, als zij dat wenst, om de versnelling tegenhouden.
De organisaties willen dat eerst de lopende evaluatie naar co-vergisting wordt afgerond en dat het zogeheten toetsingsinstrument volksgezondheid wettelijk wordt verankerd. Verder verwachten zij transparantie richting burgers over de plannen voor realisering van mestverwerkingsinstallaties.
Met het pleidooi laten de organisaties weten zich grote zorgen te maken over de verdergaande uitbreiding van het aantal mestverwerkings -installaties in Nederland en de wijze waarop knelpunten in de vergunningverlening worden aangepakt.
Bron: Brief aan Minister Mansveld, Staatssecretaris Dijksma en Schipper: http://iturl.nl/snCah
Bron: E-mail aan Tweede Kamerleden van de commissie Economische Zaken: http://iturl.nl/snf3N
VROM?: Van Waterrijk naar Varkenswijk
Nadat het overambitieuze plan ‘Waterrijk’ als een waterballon uiteenspatte staat de gemeente Almelo (Overijssel) voor de beslissing hoe het financiële verlies beperkt kan worden. Het college stelt de raad drie opties voor. De belangrijkste twee opties zijn: de keuze uit verdere ontwikkeling van ‘boeren landschap’ of de ontwikkeling van een megalomaan ‘agroproductiepark’. De keuze tussen de plannen zullen de aantrekkelijkheid van de gemeente Almelo verhogen of voorgoed vernietigen. Feit is dat beide plannen Almelo definitief op de kaart zullen zetten.
Almelo probeert een oplossing te bedenken voor de doodlopende weg die het met de ontwikkeling van ‘Waterrijk’ ingeslagen is. Eén van deze oplossingen is de ontwikkeling van een enorm agrocomplex vol met varkens, kippen en kalveren. Zoals nu bekend ligt er een eerste optie voor de ontwikkeling van 20 ha (40 voetbalvelden) vol met varkens. In de huidige tijd kan op één hectare in een ’varkensflat’ met twee verdiepingen 19.000 varkens gehouden worden. Het college is bereid 104 hectare beschikbaar wil stellen.
Terwijl Almelo nog steeds bezig was met het ontwikkelen van het megadorp ‘Waterrijk’ liep heel Overijssel te hoop liep tegen ‘megastallen’. Op aandringen van de Tweede Kamer gelast Staatsecretaris Bleeker een onderzoek. Deze moest inzicht verschaffen hoe Nederlanders dachten over ‘megastallen’. De uitkomst van het onderzoek (Rapport: Veldkamp) was helder: de meerderheid van Nederland wil geen megastallen vol met varkens, kippen en runderen. De heilloze weg die ingeslagen was met ‘Waterrijk’ kan na het besluit van aanstaande dinsdag wel eens uitmonden in een nog heillozere weg als de keuze valt op het ‘varken- concentratiegebied’.
De stichting VROM? (VRoomshoop Omgeving een Mesthoop?) heeft haar bezwaren geuit in een brief aan Gedeputeerde Staten van Overijssel. Zij maakt zich onder andere ernstige zorgen over de volksgezondheidaspecten voor Vriezenveen, Aadorp en Almelo. Ook de gevolgen voor de ontwikkelmogelijkheden van de industrieterreinen baart de stichting zorgen. Dit is de reden dat VROM? schriftelijke vragen heeft gesteld aan Gedeputeerde Staten van Overijssel.
De stichting VROM? voelt nattigheid.
Brief van de Stichting VROM? aan Gedeputeerde Staten van Overijssel: http://www.overijssel.nl/sis/16301407258081.pdf
Grootschalig onderzoek naar relatie tussen veehouderij en volksgezondheid
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) doet dit en
komend jaar in Oost-Brabant en Noord-Limburg onderzoek naar de effecten
van intensieve veehouderij op de gezondheid van mensen. Het is voor het
eerst dat er in Nederland een grootschalig wetenschappelijk onderzoek op
dit gebied wordt gedaan.
Het onderzoek bestaat uit luchtmetingen rond stallen op zestig locaties
en lichamelijk onderzoek bij drieduizend omwonenden. Bij de
luchtmetingen zal vooral worden gekeken naar de aanwezigheid van
micro-organismen en fijnstof. Bij de omwonenden worden het bloed, de
ontlasting en de longfunctie onderzocht.
De keuze voor het onderzoeksgebied ligt voor de hand: daar bevinden zich
in een dichtbevolkt gebied veel intensieve veehouderijen. Het RIVM voert
het onderzoek uit samen met de universiteiten van Utrecht en Wageningen
en het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg Nivel.
Nieuwe mestwet houdt groei veehouderij niet tegen
Als boeren niet mopperen, gaat het ze goed. Meer dan goed. Zo is per 1 januari de nieuwe mestwet in werking getreden, zonder noemenswaardige ophef. Je zou denken dat met de nieuwe mestwet de pleuris uitbreekt. Het verplicht verwerken van een deel van het mestoverschot jaagt boeren toch op kosten? Je hoort ze niet. Begrijpelijk: de nieuwe mestwet is typisch een product van de agrarische lobby. Zogeheten mestverplaatsingsovereenkomsten en de - met dank aan SGP, CDA, ChristenUnie, VVD, 50PLUS, PvdA, PvdD en SP - regeling dat mest bij collega-boeren binnen een straal van 20 km mag worden afgezet, bieden volop mogelijkheden om alles bij het oude te laten.
Dat Nederland en Duitsland gezamenlijk mestfraude gaan aanpakken, zegt genoeg. Duitse akkerbouwers ontvangen graag Nederlandse mest omdat daarvan de mineralensamenstelling bekend is. Alleen is nu onduidelijk wat er met de mesttransporten gebeurt zodra deze de grens over rijden. Met andere woorden: de mest wordt ongecontroleerd gedumpt. De mestfraude in Nederland is trouwens ook niet mis. Geschat wordt dat 30 tot 40 procent van de mest in zuidoost Brabant illegaal wordt afgezet.
Vincent van Rossem hekelt beleid: ‘Stop de boerenlobby’
Vijftig groene organisaties presenteren visie op natuurbescherming
Vijftig natuur-, landschaps- en dierenwelzijnsorganisaties pleiten in een gezamenlijke visie voor erkenning van de intrinsieke waarde van natuur en een basisbescherming en zorgplicht voor alle dieren en planten.
Aangezien veel soorten in Nederland het moeilijk hebben, moeten leefgebieden van bedreigde dier- en plantensoorten worden beschermd, in stand worden gehouden en hersteld. Ook stellen de groene organisaties voor om het vergroten en verbinden van natuurgebieden in de wet vast te leggen.
Provinciale Staten neemt op 7 februari besluit over Brabants landbouwbeleid
Veehouderij overschrijdt in 2015 op 342 plekken normen fijnstof
De voorspelling voor 2015 wijkt nogal af van de cijfers over 2012 uit dezelfde rapportage. Toen was in 26 gemeenten *) in Nederland sprake van een overschrijding van de norm voor fijnstof, ten gevolge van emissiebijdragen van 92 veehouderijen. Het verschil zit 'm in de berekeningsmethodiek: voor 2015 is gebruik gemaakt van vergunde dieraantallen, voor 2012 is gerekend met de door veehouders opgegeven dieraantallen. De betrouwbaarheid van de cijfers over 2012 wordt in twijfel getrokken. De berekende concentraties fijn stof liggen volgens de rapportage op veel locaties nabij veehouderijen net onder de grenswaarden. ''Het aantal overschrijdingen is dan ook zeer gevoelig voor een geringe toename in de berekende concentraties. Bij een verhoging van 2 µg/m3 zou het aantal veehouderij gerelateerde overschrijdingen in 2012 bijna anderhalf keer zo hoog zijn.
Groningen: Actie Pekela heeft succes!
Nadat 25 demonstranten de raadsleden van Pekela verwelkomden bij het gemeentehuis, moesten even later extra stoelen aangesleept worden voor de publieke tribune. Je mag dus spreken van een fantastische opkomst.
De gezamenlijke actie van Milieudefensie Zuid-Oost Groningen en Bi-Ora heeft succes gehad. De gemeenteraad van Pekela heeft op 17 december besloten om in het kader van de nieuwe bestemmingsplannen geen medewerking tee verlenen aan planologische procedures die leiden tot uitbreiding van agrarische bouwblokken groter dan 2 hectare. Dit is een belangrijk moment stelt de stichting Bi-Ora. Het raadsbesluit betekent dat Pekela geen bestuursovereenkomst zal sluiten met de provincie Groningen om via het 'Groninger Verdienmodel' tot bouwblokken van 4 hectare (8 voetbalvelden) te komen.
Prof. Lucas Reijnders: ‘Mestfabrieken zijn ecologische waanzin’
Het wegwerken van het mestoverschot met behulp van mestfabrieken valt in de categorie ‘ecologische waanzin’. Dat zei prof. Lucas Reijnders, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, maandag 4 november in Deurne tijdens een informatie-avond van vereniging Stop de Stank. “Niet mestverwerking, maar verkleining van de veestapel is de logische weg naar beperking van het mestoverschot. Dus geen afschaffing van de dierproductierechten, maar minder dierproductierechten.”
Ruim driehonderd mensen waren aanwezig. Volgens Lucas Reijnders is het doel en nut van mestfabrieken en het mestoverschot vooral politiek gedefinieerd. “Indien optimaal landbouwkundig gebruik van mineralen of adequate milieubescherming het uitgangspunt zouden zijn, dan zou het mestoverschot nog veel groter zijn.”
Moties Eerste Kamer over dierproductierechten en mestfraude
DEN HAAG – In de Eerste Kamer is dinsdag 10 december 2013 een plenair debat gehouden over de gewijzigde Meststoffenwet. Tijdens de behandeling werd de motie-Koffeman (PvdD) ingediend, waarin de regering wordt verzocht de effectiviteit van verplichte mestverwerking te evalueren en naar de Kamer te zenden alvorens een besluit te nemen over het stelsel van dierrechten. Ook diende de PvdD een motie in om de mestfraude op sluitende wijze te bestrijden. Beide moties kregen steun van de fracties van OSF, SP en GroenLinks. De moties worden 17 december 2013 in stemming gebracht.
Provincie Limburg door Raad van State op vingers getikt: natuurzorg bij provincie in slechte handen.
Tot nu toe kijkt de provincie enkel naar de emissies uit stallen.
De twee organisaties stellen dat Limburg verzuimt ook de uitgereden mest te beoordelen in het kader van de Natuurbeschermingswet.
Het is reeds lang bekend dat door mest uitrijden meer natuurschade optreedt dan door stalemissies.
De provincie wees het verzoek van de twee organisatie af 'omdat het te moeilijk is'.
Hierop zijn de twee organisates naar de Raad van State zijn gestapt en is de provincie in het ongelijk gesteld.
De provincie moet nu alsnog aan de slag om de natuurschade door het uitrijden van mest aan te pakken.
Burgerinitiatieven teleurgesteld over opzet dialoog megastallen
ZWOLLE / ARNHEM / DEN BOSCH / MAASTRICHT – De Burgerinitiatieven in Gelderland, Noord-Brabant, Limburg en Overijssel zijn bijzonder teleurgesteld over de wijze waarop Hans Alders de zogeheten 'Dialoog megastallen' leidt in opdracht van staatssecretaris Henk Bleker van Landbouw. De discussie is niet transparant en rommelig van opzet. Het gevolg is onder meer dat diverse woordvoerders van de Burgerinitiatieven afgelopen zaterdag buitenspel zijn gezet tijdens werkbezoeken van de burgerpanels aan de provincies. Deze handelwijze roept ernstige twijfels op over de zorgvuldigheid en geloofwaardigheid van de 'Dialoog megastallen'.
Brief aan EU inzake het mogelijk schrappen van Natura2000 gebieden
Excellentie, Geachte heren Barroso en Potočnik,
Naar aanleiding van toezeggingen door staatssecretaris Bleker (Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) tijdens werkbezoeken en uit berichtgevingen in de Nederlandse pers brengen wij het volgende onder uw aandacht.
In een brief van 23 februari j.l. informeert staatssecretaris Bleker de Tweede Kamer over zijn plannen om de middelen, voortvloeiende uit de Europese ecologische doelen, aan te gaan passen. staatssecretaris Bleker wil met name (agrarische) ondernemers in de nabijheid van Natura2000 gebieden meer ruimte geven. Dit wil hij gaan doen door enkele eerder aangewezen Natura2000 gebieden te schrappen en een aantal andere gebieden met vergelijkbare natuurdoelen ‘administratief’ samen te voegen. Ook wil de staatssecretaris:
· de landelijke natuurdoelen voor enkele vogelsoorten naar beneden bijstellen,
· het ambitieniveau voor de eerste beheerplanperiode tot het voorkomen van verslechtering beperken,
· ontpoldering ten behoeve van natuurdoelen voorkomen
· juridische instrumentarium van beschermde natuurmonumenten schrappen.
Staatssecretaris Bleker zoekt aansluiting bij het Hongaarse voorzitterschap dat overweegt een werkgroep te starten. Deze zal dan gaan inventariseren welke knelpunten lidstaten ondervinden bij de invoering van Natura2000.
Naar aanleiding van deze en vorige ontwikkelingen hebben wij enige vragen geformuleerd met het verzoek deze eventueel met enige nuance te beantwoorden.
Rapport: ministeries verzaken bij aanpak Q-koorts
DEN HAAG - De ministeries van Landbouw (LNV) en Volksgezondheid (VWS) hadden doortastender kunnen én moeten optreden tijdens de uitbraak van de Q-koorts. Dat staat in het rapport van de Evaluatiecommissie Q-koorts dat maandag 22 november is gepresenteerd. Volgens de onderzoekers moet bij de bestrijding van uitbraken van voor mensen gevaarlijke dierziekten in het vervolg het ministerie van Volksgezondheid de leiding krijgen. Het ministerie moet de macht krijgen om beslissingen door te zetten, ook tegen de zin van andere ministeries in. Download rapport 'Van verwerping tot verheffing' (PDF).
Brief aan EU Minister President Barroso
Onderwerp: Draagvlak voor Natura2000 en biodiversiteit
Excellentie, Geachte heer Barroso,
Wij hebben kennis genomen van de brief d.d. 13 juli 2009 (no:3080107) van onze Minister President J.P. Balkenende. In deze brief wordt verwezen naar zijn onderhoud met u op 11 juni 2009 met in de bijlage aanvullende informatie betreffende Natura 2000.
Debat in Provinciale Staten Brabant over burgerinitiatief megastallen
's-HERTOGENBOSCH - Provinciale Staten van Noord-Brabant houdt vrijdag 19 maart een debat over de toekomst van de intensieve veehouderij. Aanleiding is het eerste burgerinitiatief dat in Brabant is gehouden uit protest tegen de gevolgen van de intensieve veehouderij. Maar liefst 33.000 inwoners van Brabant zetten hun handtekening onder deze petitie.